Verenigingswerk of bijklussen? Dat is onbelast bijverdienen.

20-03-2019

Wie in zijn vrije tijd tegen betaling bijklust bij een vereniging, mag sinds 15 juli 2018 onder bepaalde voorwaarden tot 6.250 euro per jaar bijverdienen zonder dat hij/zij daarop belastingen of sociale bijdragen hoeft te betalen.

Verenigingswerk of bijklussen? Dat is onbelast bijverdienen.

Voor welke activiteiten kan het?

Het gaat om betaalde diensten voor socioculturele verenigingen zonder winstoogmerk (vzw's), feitelijke verenigingen of openbare besturen. De diensten moeten buiten het professionele circuit vallen (bv. gidsen, sporttraining geven, speelpleinwerking, begeleiding van schooluitstappen, enz.).

Wie komt er in aanmerking?

• Werknemers die minimaal 4/5 werken.
  • Zelfstandigen in hoofdberoep: voorwaarde is dat ze niet dezelfde activiteit uitoefenen als hun hoofdactiviteit (bv. een zelfstandige loodgieter mag niet onbelast bijverdienen als loodgieter).
  • Gepensioneerden.

Hoe werkt het?

Wil je onbelast bijklussen, dan moet je je via de elektronische applicatie www.bijklussen.be aanmelden bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).

Als een vereniging beroep doet op iemand die in zijn vrije tijd een betaalde taak komt uitvoeren, moet de vereniging aangifte doen.

Kies voor het profiel 'Vereniging of openbaar bestuur'. Via de link 'Ik vertegenwoordig een vereniging' kies je, afhankelijk van het type vereniging, hoe je je aanmeldt in het loket.

Je kan je ook aanmelden als burger. Dan kan je nagaan of je nog mag bijklussen en of een vereniging aangifte voor jou heeft gedaan.

Voor elke klus moeten drie gegevens worden aangegeven:

• het type activiteit
  • de periode
  • het betaalde bedrag

Maximumbedrag?

Je mag maximaal 6.250 euro per kalenderjaar verdienen met bijklussen. In dat bedrag zijn eventuele verplaatsingskosten en onkosten inbegrepen.

De inkomsten uit verenigingswerk mogen niet meer dan 520,83 euro per maand bedragen.

Voor activiteiten die met sport (bv. wekelijks de tennispleinen van een tennisclub onderhouden) te maken hebben, is er een uitzondering: daar ligt de limiet op 1.041,66 euro per maand. De jaarlimiet blijft wel dezelfde.

Graag meer info?

Laat je gegevens achter via ons contactformulier en wij nemen contact met je op om je vrijblijvend verder te helpen.

(Bron: Wet van 18 juli 2018 betreffende de economische relance en de versterking van de sociale cohesie, BS 26 juli 2018)