De gratis vrijwilligersverzekering verandert!

19-02-2019
De gratis vrijwilligersverzekering verandert!

Vele verenigingen en vzw's doen vandaag een beroep op de mogelijkheid van een gratis vrijwilligersverzekering. Vanaf 1 april 2019 zal deze gratis verzekering veranderen wat betreft de erkenningscriteria, het reglement en de polis.

Wat verandert er nu juist?

• Erkenningsvoorwaarden: de verzekering zal zich meer focussen op feitelijke verenigingen, startende vzw's en vzw's zonder personeel.
  • Polis: de waarborgen en polis worden verbeterd. De vrijwilligersuren zullen bijvoorbeeld verzekerd kunnen worden in plaats van mandagen. Dit komt de efficiëntie van de verzekering ten goede.
  • Vzw met betaald personeel: deze vzw's zullen hun vrijwilligers zelf moeten verzekeren met een eigen polis voor 1 april 2019.
  • Brussel: verenigingen en vzw's met een maatschappelijke zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen hun erkenning ook via het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk aanvragen.

Wat moet je juist doen?

Vzw's die reeds een erkenningsnummer hebben, kunnen dit nog gebruiken voor activiteiten die plaatsvinden tot en met 31 maart 2019. Daarna heb je een nieuw erkenningsnummer aanvragen.

Dit moet je nu nog niet doen. Het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk zal een tool lanceren om een nieuw erkenningsnummer aan te vragen. Vzw's die al erkend zijn, ontvangen hier normaal gezien een e-mail over met meer informatie.

Verenigingen die nog niet erkend zijn voor de gratis vrijwilligersverzekering kunnen dit aanvragen vanaf 27 maart 2019 via het nieuwe digitale loket van het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk.

Vragen?

Geef ons gerust een seintje, indien je nog meer info hierover wenst.